Vill du ha fler sponsorer, ökade intäkter och långsiktiga samarbeten? Söker du sponsring? Att jobba med sponsring och skaffa sponsorer kan vara svårt, men här på Hållbar sponsring får du konkreta tips och råd om hur du ökar chansen att bli sponsrad!
Önskar du mer fördjupning och vill ha konkreta steg-för-steg för hur du ska jobba med sponsring ska du spana in boken Hållbar sponsring – en handbok för idrotten med teori tips och inspiration.
Boken samlar våra absolut bästa råd om hur du som söker sponsorer kan göra för att öka chansen till ett positivt svar när du ”raggar” sponsorer.
På den här sidan har vi sammanställt ett antal tips du kan ta del av nu på en gång, häng med!
Bra ord att känna till
Sponsring = Avtalet mellan ett företag och en rättighet (se nedan). Sponsring betyder att det företaget får och det rättigheten får ska väga jämnt, det är med andra ord inte ett bidrag och inte en gåva.
Sponsor = Företag som betalar för att få något (avtalsrättigheter, se nedan).
Rättighet = Den som får pengar för sina avtalsrättigheter, till exempel en förening, ett förbund, ett lag, en individ, ett evenemang eller någon annan.
Avtalsrättigheter = Det som företag erhåller (köper), till exempel en skylt, biljetter eller en träning för företagets personal. Kallas även motprestationer.
Sponsorpaket = Flera olika avtalsrättigheter som klumpats ihop till ett paket, till exempel Huvudsponsorpaket eller Silverpaket.
5 tips för dig som söker sponsorer
1. Planera först – det blir lättare då!
Vi vet hur det är, pengarna måste in, men stanna upp en stund för att planera hur du ska jobba med sponsring. Hur mycket pengar behöver du?
Hur många sponsorer kan du ta hand om? Vad har du att sälja? Måste du arbeta själv eller kan du ta hjälp av någon?
Förväntningar och förutsättningar är ofta två olika saker. Stora ambitioner är bra, men var realistisk. Det blir både enklare och roligare om du tar det steg för steg.
2. Tänk motprestationer
Den stora frågan är varför företag ska sponsra dig (eller din förening, ditt evenemang etc.)? Vad får de i motprestation, vad har du att erbjuda?
Sponsring var en gång i tiden bara rena gåvor, men det har förändrats. Företagen kräver motprestationer i form av avtalsrättigheter.
Lista sådant du kommer på som kan ha ett värde för sponsorer; det kan vara allt från exponering på skyltar, biljetter till evenemang, träning med personal, digital exponering, utställningsytor, eller varför inte att ge erbjudanden i nyhetsbrev eller medlemsutskick (håll koll på GDPR!).
3. Sponsorpaket gör det lätt att köpa sponsring
När du listat allt som du kan tänka dig att ”sälja” till sponsorer behöver du först sålla bort sådant du inte vill erbjuda eller det som inte passar just nu. Därefter kan du paketera erbjudandet genom sponsorpaket.
Du har säkert hört talas som guld-, silver- och bronspaket?
Att sätta samman olika avtalsrättigheter i olika paket är ett bra sätt för att effektivisera både försäljning och leverans. Lås dig dock inte vid en helt fast paketering utan ge sponsorerna möjlighet att skräddarsy vad de vill ha (till viss del i alla fall!).
4. Sälj proffsigt – öka chansen att bli sponsrad
I boken Hållbar sponsring trycker vi på att göra erbjudandet så ”köpbart” som möjligt. Att sitta och ”tigga sponsring” är inget som varken du eller sponsorerna tycker om, så använd därför dina sponsorpaket och alla de motprestationer du tagit fram tidigare. Sponsring är ingen gåva, här finns värde att hämta.
En bra start är att lista 5 olika branscher som du vill ha som sponsorer. Skriv sedan upp 5 olika företag inom varje bransch som antingen finns på din ort eller som du har en koppling till (personlig kontakt, företaget ligger nära din förenings hemmaarena eller du vet att företag sponsrar annan idrott). Lyckas du hitta 5×5 företag har du 25 ”leads” på din lista.
Ta kontakt på det sätt som du är mest bekväm med (telefon, e-post, möte etc.) och försök hitta en personlig ingång, till exempel en gemensam bekant. Presentera sedan sådana sponsorpaket du själv tycker är bra för företaget. Om du inte tror på sponsringen själv, då kommer inte företag göra det.
5. Skriv sponsoravtal (och betala reklamskatt)
Det här är ett klassiskt och ganska tråkigt tips när det kommer till sponsring. Men vi kan inte lämna det åt sidan. Se till att göra ett skriftligt avtal mellan dig som rättighet och sponsorn.
Avtalet ska förstås innehålla alla företags- och organisationsuppgifter och kontaktpersoner, men även en lista på vad som ingår i överenskommelsen (bryt isär sponsorpaketet och lista varje avtalsrättighet på en egen rad).
Håll sedan koll på om du behöver betala reklamskatt och vilka andra lagar och regler du behöver förhålla dig till. Kanske kommer sponsorn fråga om sponsringen är avdragsgill eller inte, och då är det bra att kunna hjälpa företaget. En glad sponsor är ofta en långsiktig sponsor!
Fler tips på hur du får sponsorer
Hållbar sponsring i 8 steg
Om du tittar runt på här på hallbarsponsring.se ser du att vi har en läsguide till handboken Hållbar sponsring. Där kan du provläsa delar av boken och få en känsla för hur den är uppbyggd.
Läsguiden speglar innehållsförteckningen och är publicerad i inledningen av boken.
Boken består av 16 kapitel och själva handboken utgör åtta av dem.
1. Förarbetet
Här går vi igenom de förväntningar och förutsättningar som påverkar en rättighets sponsorarbete. Visst kan du dyka rakt in i sponsorsnickeriet, men utan att veta vad du har för verktyg är risken att det blir lite snett och vint.
Planera och utgå från hur ert arbete med sponsorer ser ut idag, precis som vi tipsade om tidigare här på sidan.
2. Skapa erbjudandet
Det andra kapitlet i handboksdelen är det första av tre delar som fokuserar på erbjudandet.
Eftersom sponsring är ett marknadsmässigt samarbete måste värde bytas mellan rättighet och sponsor. Rättigheten får oftast pengar, och sponsorerna motprestationer av olika slag. Dessa motprestationer, som vi kallar avtalsrättigheter, är grunden i erbjudandet. I kapitlet berättar vi hur du hittar sådant du kan sälja.
3. Forma erbjudandet
Paketeringen var vi inne litegrann på tidigare här på sidan, men det är en så viktig del av att arbeta med sponsring att vi gav det ett helt kapitel. Vi går här även igenom olika typer av sponsorstrukturer och hur du kan tänka kring den.
Sponsorpaket är en viktig del för att effektivisera försäljning och leverans. Det skapar också ett stort värde, vilket innebär att rättigheten av goda skäl kan ta mer betalt. Men det finns tillfällen då sponsorpaket inte är optimala och vi går då igenom ”skräddarsydd sponsring”.
4. Prissätt erbjudandet
När erbjudandet är skapat och format är det dags att sätta ett listigt pris på det du erbjuder. Här handlar mycket av jobbet om att bygga upp olika argument för varför saker och ting är värda en viss ersättning från sponsorn.
Vi går igenom tre olika sätt gällande prissättning av sponsorskap, från marknadsvärde till alternativinvesteringar.
5. Försäljningsarbetet
I boken beskriver vi i det här kapitlet hur du tar erbjudandet till marknaden och gör det ”köpbart”.
Här finns det många olika sätt att använda sig av och vi går igenom konkreta steg och vad du kan tänka på, så du slipper ringa och ”tigga” sponsring.
6. Avtal och juridik
Sponsoravtal och en massa andra saker som ”måste” fungera för att sponsringen ska bli hållbar har vi samlat i det här kapitlet.
Det är helt enkelt inte så dumt att ha koll på till exempel vad som är avdragsgillt för sponsorn, hur reklamskatt fungerar och annan formalia.
7. Aktivering
När sponsoravtalet påskrivet kan det vara läge för dig som rättighet att hjälpa sponsorn med aktiveringen. Få sponsorskap når sin fulla potential utan en bra aktivering.
I boken ger vi tio exempel på aktiveringsfokus, samt en hel del case och intervjuer om just aktivering av sponsring.
8. Utvärdering
Till sist, som åttonde del bland de kapitel i boken som handlar om handboken, ska resultat och effekt av sponsorskapet följas upp.
Ett sponsorskap som sponsorn uppfattar som bra har större chans att både förlängas och utökas. Därför är det viktigt att hjälpa sponsorerna förstå värdet i vad de har köpt och gjort.
Utöver dessa åtta steg, som alltså har ett varsitt kapitel, går vi i boken Hållbar sponsring igenom bland annat Varumärke, Målgrupp och Motiv för sponsring. Dessutom får du fakta och historik om sponsring som företeelse, samt spaningar, intervjuer, tipsrutor och modeller om hur du kan lyfta fram idrottens samhällsnytta till en sponsor eller kommun.
Här kan du köpa handboken Hållbar sponsring
Om du vill beställa en (1) eller ett par böcker rekommenderar vi att du köper boken hos nätbokhandlarna. Du kan i dagsläget välja mellan Adlibris och Bokus.
Vill du göra en gruppbeställning klickar du här eller tar kontakt med oss.
Avslutningsvis vill vi också tipsa om vårt nyhetsbrev om sponsring (som är helt gratis).
Frågor och svar
[sc_fs_multi_faq headline-0=”h5″ question-0=”? Hur får man sponsorer?” answer-0=”Företag vill numera ha motprestationer för sina sponsorpengar. Det betyder att du behöver vara tydlig med vad sponsor får för värde av att sponsra dig/er. Läs mer här på hallbarsponsring.se om exempel på sådana värden.” image-0=”” headline-1=”h5″ question-1=”? Vad innehåller ett bra sponsorpaket?” answer-1=”Det beror på vad du är för typ av rättighet (förening, förbund, liga, event eller person). Exempel på innehåll kan vara exponering, erbjuda träningar/clinics, biljetter och eventytor. Läs mer här på hallbarsponsring.se.” image-1=”” headline-2=”h5″ question-2=”? Finns det någon bra handbok om sponsring?” answer-2=”Boken Hållbar sponsring består av drygt 380 sidor med konkreta tips, case och intervjuer. Innehållet är lite teori, men mycket praktik. Varje kapitel avslutas med sammanfattningar och diskussionsfrågor. Boken finns hos Adlibris och Bokus.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]