Som första digitala underhållningsplattform inleder TikTok ett samarbete med UEFA inför sommarens fotbolls-EM. Med samarbetet siktar TikTok på att bli den naturliga plattformen för fotbollsfans över hela Europa som vill dela sin passion under turneringen.
Sociala medier-appen TikTok presenterades idag (11 februari 2021) som ny global sponsor för sommarens fotbolls-EM och blir därmed den första digitala underhållningsplattformen att sponsra en UEFA-turning.
Genom sitt partnerskap med UEFA vill TikTok stärka sin position som hem för fotbollsfans som vill dela sin passion för sporten.
TikTok: ”Våra användare älskar att fira sportsliga framgångar på kreativa sätt”
TikTok kommer under fotbolls-EM att erbjuda en plats där fans kan följa fotbollsprofiler, dela de bästa fotbollsvideorna och skapa sina egna speciella ögonblick, reaktioner och målfiranden.
– TikTok bjuder in användare till en ny typ av fotbollsupplevelse, allt fler lag och spelare använder vår plattform för att interagera direkt med sina fans, säger Rich Waterworth, General Manager USA och Storbritannien på TikTok.
Han utvecklar:
– Vi är mycket glada över samarbetet med UEFA EURO 2020, ett av världens största sportevent, och ser fram emot att förmedla turneringens unika anda och atmosfär till dedikerade fans på TikTok. Våra användare älskar att fira sportsliga framgångar på kreativa sätt och jag kan knappt bärga mig att se hur de interagerar med allt sevärt innehåll som vi förväntar oss under turneringen.
Sergio Ramos gjorde succé under 2020
Andelen fotbollsinnehåll på TikTok har ökat snabbt och idag har hashtaggen #football över 50 miljarder visningar. Plattformen har på kort tid blivit ett hem för både fotbollslag och spelare.
Manchester United och Juventus är två av många lag som använder TikTok för att nå nya fans och de uppmuntrar användare att själva visa upp sina färdigheter och fotbollsfiranden. Även fotbollstjärnor som Sergio Ramos, Robert Lewandowski och João Félix delar sin kärlek till sporten på TikTok.
Augmented Reality blir en del av sponsringen
Som global sponsor kommer TikTok att arbeta med UEFA för att lansera en rad funktioner, inklusive AR-effekter, hashtagg-utmaningar, TikTok lives och ljud. UEFA kommer även att ge TikTok tillgång till sitt stora bibliotek med historiska ögonblick för att utveckla engagerade och innovativt innehåll.
– Vi är mycket glada över att välkomna TikTok som partner, det är ett företag som under det senaste året blivit en av de mest omtalade digitala underhållningsplattformarna. Vi ser fram emot att under de närmsta månaderna arbeta nära TikTok för att ge fans över hela världen en unik och innovativ UEFA EURO-upplevelse som gör det möjligt att komma samman och dela sin passion kring ett av världens främsta sportevenemang, säger Guy-Laurent Epstein, marknadschef för UEFA.
Vid sidan av partnerskapet kommer UEFA EURO 2020 att lansera ett officiellt TikTok-konto med målet att inspirera och underhålla miljontals fotbollsfans världen över med exklusivt innehåll från bakom kulisserna samt aktuella händelser och arkivmaterial.
TikTok meddelar även att partnerskapet också inkluderar sponsringsrättigheter för sändningar, vilket ger TikTok varumärkesexponering under turneringen.
Läs också: