Varje år sedan 1991 utser Sveriges Marknadsförbund ”Årets Marknadsföringsbok”. Böckerna som tävlar om titeln ska vara 1) skrivna för svenska förhållanden och 2) vända sig till yrkesverksamma marknadsförare.
I dagarna har årets nomineringar släppts inför prisutdelningen den 2 december. Totalt är elva böcker är nominerade och flest nomineringar har förlaget Liber (3 st titlar), följda av Roos & Tegner (2).
Och glädjande nog kan vi se att juryn nominerat boken Hållbar sponsring till priset.
”Känns som ett extra kvitto”
Hållbar sponsring är en handbok i sponsring som riktar sig primärt till idrottens rättigheter, så som föreningsliv, förbund och evenemang.
– Att bli nominerade till Årets Marknadsföringsbok känns som ett extra kvitto på att Hållbar sponsring håller hög kvalitet. Vi har fått väldigt bra feedback från läsarna på att boken fungerar i vardagen, vilket förstås är det viktigaste när det kommer till en handbok, säger Frans Fransson.
– Den typiska läsaren arbetar på ett föreningskansli eller är ideellt engagerad. Många har aldrig läst en bok om marknadsföring. Att då både nörda ner oss i ren sponsringskunskap och samtidigt gå igenom grundläggande marknadsföring var en utmaning, men en rolig sådan, berättar Magnus Berglund.
Nominerade böcker 2019:
- Den digitala omställningen: Strategier och perspektiv av Simon Beyer (Roos & Tegnér)
Digital Passion av Frida Boisen (Harper Life) - Följarna först – redaktionell metod för kommunikatörer av Staffan Ekengren (Liber)
- Förändringsprincipen – Skapa en kultur av förändring och omvärldsanalys av Bobo af Ekenstam och Pär Lager (Sanoma utbildning)
- Hållbar sponsring – En handbok för idrotten med teori, tips och inspiration av Magnus Berglund och Frans Fransson (Birdie Förlag)
- Lass is more 4 steg till ökad lönsamhet genom nya målgrupper av Tatiana Butovitsch Temm och Camilla Tonnqvist Palmertz (Liber)
- Lönsam affär – Framgångsfaktorer för butik av Torbjörn Elbe (Liber)
- NU: Strategisk improvisation – Ledarskap för samhällsaktörer av Jesper Falkheimer och Katarina Gentzel Sandberg (Roos & Tegnér)
- Regler i en ny reklamvärld av Shideh Goodarzi, Sven Olsson, Olivia Otterstedt, Marcus Rönne, Jakob Rönnerbäck och Joakim Sunding (Jure Förlag)
- Supertrenderna av Henrik Larsson-Broman, Peter Siljerud och Markus Ejenäs (ProSales)
- Ta betalt – hur pris påverkar allt av Hermann Simon, Andreas Jonason och Felix Mörée (Mondial)
Jury Årets Marknadsföringsbok:
- Sara Rosengren (ordförande i juryn), professor vid institutionen marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan i Stockholm
- Francesca O’Brien Apelgren, vd på Sveriges Marknadsförbund
- Henning Robach, kursledare inom marknadsföring på IHM
- Johan Hagberg, universitetslektor och docent i i marknadsföring vid Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet
- Carin Wikström, marknadschef Teknologisk Institut AB
- Sofia Ulver, docent vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet