Kia går in som huvudsponsor för teamet som tidigare hette Cykloteket Racing Team. Laget byter därmed teamet namn till Kia Cycling Team.
Från och med i år är Kia Motors Sweden huvudsponsor av Kia Cycling Team, vilket bland annat ger laget tillgång till två laddbara bilar: en Kia e-Soul och en Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid. Bilarna används framför allt för resor till och från tävlingar och event.
Kia Cycling Team är ett helt nytt team för 2020, men har sina rötter i Cykloteket Racing Team som startades för mer än 10 år sedan. Teamet består av 27 medlemmar varav 11 tjejer och killar tävlar på elitnivå i framförallt disciplinerna Mountainbike och Cykelcross.
– För en cyklist är allt som rör miljön viktigt, därför känns det extra bra att etablera samarbetet med Kia som ligger långt framme när det gäller laddbara bilar, säger Patric Sahlberg, manager för Kia Cycling Team.
Han tycker att fördelen med elektrifierade bilar, förutom miljöaspekten, är att de är behagliga att både köra och åka i.
– De är tysta och man kör automatiskt lugnare. Det gör att vi är mer avslappnade när vi kommer fram till en tävling och med det har bättre möjlighet att prestera på topp.
Kia Cycling Team ska lägga grunden för internationell framgång
Visionen med teamet är att skapa en stomme till ett internationellt UCI-lag och genom prestationer på tävlingsbanan såväl som att vara goda ambassadörer för cykelsporten bidra till att sätta svensk mountainbike på kartan.
Under rådande situation har teamet fått anpassa upplägget för cyklisterna.
– Teamet tränar på relativt hårt samtidigt som vi har tid att finslipa på alla detaljer. Vi är förberedda på att köra en mycket komprimerad säsong, där MTB-säsongen kommer pågå parallellt med cykelcross-säsongen. Som det ser ut så kommer att tävla för fullt enda fram till julafton, säger Patric Sahlberg.
Företaget tillverkade en gång i tiden cykeldelar
Kia Motors Sweden ser samarbetet med Kia Cycling Team som ett sätt att komma närmare kunderna.
– Genom teamet kommer vi i kontakt med personer som kanske annars inte kommer till bilhallarna. Intresset för cykling är gigantiskt i Sverige och vi kände att Kia Cycling Team även är bra ambassadörer för våra praktiska och energisnåla bilar, säger Joakim Jöhncke, produktchef på Kia Motors Sweden.
Kia har även en historisk koppling till just cyklar. Det var nämligen cykeldelar som fabriken söder om Seoul, Sydkorea, började tillverka 1944.
Vill du se hur boken Hållbar sponsring ser ut?
Här kan du läsa ett utdrag: Provläsning