Svenska Spel och Svenska Fotbollförbundet har tecknat ett nytt avtal kring Svenska Cupen som sträcker sig över cupsäsongen 2020/2021. Avtalet innebär att Svenska Spel stärker sitt samarbete med svensk fotboll med syfte är att utveckla och höja statusen på cupen, både för herrar och damer.
Svenska Spel har varit med och utvecklat svensk fotboll sedan mitten av 1930-talet och är sedan många år huvudsponsor till Svenska Fotbollförbundet.
Nu tar parterna ett nytt steg i sitt samarbete för att gemensamt utveckla Svenska Cupen.
– Charmen med Svenska Cupen är att mindre klubbar längre ned i seriesystemet har möjlighet att mäta sina krafter mot de absolut bästa lagen i landet, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef på Svenska Spel.
Han fortsätter:
– Det brukar bli en del skrällar och plötsligt kan de stora etablerade lagen vara utslagna av betydligt mindre lag. Den ”David mot Goliat”-känslan tycker vi är väldigt viktig att utveckla och det är därför vi väljer att gå in i det här samarbetet.
Cupen är viktig både för herr- och damlag
För vinnaren på herrsidan väntar kvalspel till UEFA Europa League och för vinnande lag på damsidan en prischeck på 150 000 kronor.
– För oss är det också viktigt att kunna vara med och bidra till en utveckling av fotbollsspelare på alla nivåer och av båda könen. Därför känns Svenska Cupen, som är så viktig för både herr- och damlag, som helt rätt prioritering.
– Svenska Cupen är ju en förhållandevis snabb väg ut i Europa för herrlagen, så förvaltar man sina kort rätt kan Svenska Cupen komma att betyda väldigt mycket, menar Patrik Hofbauer som ser fram emot att gruppspelen drar igång.
”Svenska Cupen är en kraft som förenar Sverige”
Svenska Cupen är en institution inom svensk fotboll och har för herrlagen avgjorts sedan 1941 och för damlagen sedan 1981.
Turneringen, där lag från Allsvenskan och Superettan respektive OBOS Damallsvenskan och Elitettan, möter lag från lägre divisioner, betyder mycket för både herr- och damlag.
– Förutom en spännande turnering är Svenska Cupen en kraft som förenar Sverige och inspirerar alla klubbar i hela landet, där vi skapar gemenskap, spänning, sammanhållning och respekt för alla som håller på med klubbfotboll i Sverige, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare Svenska Fotbollförbundet
– Vi är glada och stolta över att vår största partner Svenska Spel vill utveckla och vara en del av Svenska Cupen-formatet, avslutar Håkan Sjöstrand.
Lästips: