IFK Luleå och Nyab har tecknat ett nytt sponsoravtal, som innebär att representationsarenan Skogsvallen från och med 2020 byter namn till Nyabvallen.
IFK Luleå är Luleås äldsta och största fotbollsklubb. Föreningen är grundad år 1900 och har fler än 600 aktiva ungdomar, samt herr- och framtida damlag. 2019 vann herrarnas representationslag division 2 och är klara för division 1 kommande säsong.
Nyab och IFK Luleå är partners sedan våren 2019. Då samarbetet gav bra utväxling från start så väljer man nu att fördjupa det ytterligare, meddelar parterna i ett pressmeddelande.
Skogsvallen är Luleå kommuns representationsarena och huvudarena för fotboll. Det är också arenan för IFK Luleås hemmamatcher och var det redan när laget spelade i Allsvenskan 1971.
Skogsvallen byter namn till Nyabvallen
Från 1 januari 2020 heter den traditionsfyllda arenan, som många luleåbor har en relation till, Nyabvallen. Detta förutsett ett nämndsbeslut i Luleå kommun, vilket förväntas till slutet på oktober.
– Det här ger oss en stark ekonomisk plattform och ett nätverk med skickliga människor som möjliggör att bygga nytt, rätt och fräscht. Och som vill ta föreningen till nästa nivå tillsammans med oss och våra andra partners. Redan i somras kände vi att vi hade hittat varandra och att vi ville utöka samarbetet med fokus på ansvarsfull utveckling för lokalsamhället och IFK Luleå, säger Ingemar Ek, vice styrelseordförande IFK Luleå.
Samarbetet innebär dock mer än att arenan byter namn genom ett titelsponsorskap, det är också ett av de första stegen i en ny ambitiös satsning som i framtiden ska ta IFK Luleå tillbaka till fotbollens finrum.
– Vår ambition och målsättning är att vi ska till Superettan. Nu börjar vi arbetet med att planera och identifiera för hur den satsningen ska gå till. Under våren 2020 kommer vi att presentera mer om när vi ska nå målet och hur det ska gå till, berättar Ingemar Ek.
Nyab: ”Ska vi i Norrbotten ta oss tillbaka till Superettan behöver vi göra det tillsammans”
Nyab Sverige har funnits 6 år i sin nuvarande form och haft väldigt stark tillväxt. Partnerskapet med IFK Luleå är företagets största sponsoråtagande hittills.
– Vi är stolta och ödmjuka över att på kort tid ha skapat sådana värden att vi har möjlighet att göra det här med IFK Luleå och deras medlemmar. En av de främsta anledningarna till att vi satsar på IFK är just att vi tycker de byggt en stark grund genom att engagera så många ideella krafter, både i elitlaget och ungdomslagen, säger Johan Larsson, koncernchef för Nyab.
NYAB Sverige AB är ett kraftigt växande entreprenadföretag med huvudkontor i Luleå samt lokalkontor i Gällivare, Piteå, Kalix och Kiruna. Föregående år, 2018, omsatte NYAB-koncernen ca 850 miljoner kronor.
– Ska vi i Norrbotten ta oss tillbaka till Superettan behöver vi göra det tillsammans. Vi tycker IFK Luleå med all önskvärd tydlighet visat att de har den viljan och förmågan både genom medlemmarnas engagemang och elitlagets prestationer när de säkrade avancemanget till division 1.
– Vi påbörjar inte denna resa för att vi tror att det blir enkelt, vi vill göra det för att det är svårt. Och vi är övertygade om att vi tillsammans med klubben och andra partners antar utmaningen och skapar de förutsättningar som krävs, avslutar Johan Larsson.
I Nyabkoncernen ingår även NYAB Infrastruktur samt NYAB Mälardalen. Antalet anställda i koncernen uppgår till ca 150 personer.
Läs också: Varför väljer företag att bli namn- eller titelsponsor?
Föreläsare och kompetenspartner med uppdrag mot idrotten.