Tomas jobbar som Community Manager vilket primärt handlar om att kommunicera med sina användare och skapa innehåll till sociala medier, samt att driva PR och marknadsaktiviteter. Hans roll handlar också om att understödja deras game designer i spelutvecklingen.
Vilka är Gold Town Games och vad erbjuder ni för typ av tjänster?
Berätta mer om ert samarbete med SK Lejon. Vad har ni som sponsor varit med och skapat för typ av aktiviteter?
Det började hösten 2017 när vi såg att klubben hade det riktigt kämpigt ekonomiskt, så vi hjälpte dem att signa Jimmie Ericsson (Skellefteå AIK:s nuvarande och Tre Kronors tidigare lagkapten) för en match. Det skapade en hel del PR åt både klubben och oss. Till matchen kom över 3500 personer jämfört med det ordinarie snittet på runt 100. Tack vare det kunde klubben överleva och satsa vidare.
Till den här säsongen utvecklade vi samarbetet ytterligare. Bland annat spelar laget i våra specialdesignade ”WHM-matchtröjor” på bortaplan, och till hemmamatcherna har vi skapat ett nytt matchintro som blev riktigt maffigt. För att krydda årets ”sponsormatch” extra låg vi även bakom värvningen av Erik Forssell, som valde att avsluta sin långa framgångsrika karriär med en match i moderklubben SK Lejon. Vi fick även dit Nicklas Lidström, vars son faktiskt spelar i laget. Publiksiffran landade på strax under 3000 och gav klubben nästan lika mycket i vinst som förra årets match. Viktigt för att säkra elitlicensen och att skapa bättre förutsättningar för såväl ungdomslagen som seniorlaget.
Ni är ju idag ett företag med en global produkt och marknad. Vad får ni som sponsor ut för värde av denna typ av sponsring på lokal nivå?
Vad har du för råd att ge sponsorer på lokal nivå som vill göra en lite annorlunda form av aktivering?
På lokal nivå är det ju extra vanligt med så kallad ”hjärtesponsring”, att företag ställer upp och sponsrar den lokala klubben utan ett motiv att skapa ROI (Return On Investment). Fler företag borde ta chansen att utnyttja den köpta rättigheten i sin kommunikation och olika former av aktivering. Låt kunder få veta att ditt företag är med och bidrar till exempelvis det lokala föreningslivet. Det kan handla om allt från kommunikation via sina sociala medier, att det syns i butiken eller större kreativa idéer än så. Det skapar extra värde och goda relationer både till den sponsrade rättigheten och till företagets kunder.
Stort tack Tomas (bilden) för inspiration och inspel och lycka till framöver!
Det här inlägget är en del av Hållbar sponsrings julkalender. Du hittar alla inlägg här.
[button url=”https://www.hallbarsponsring.se/bestall/” target=”_blank|_self” style=”xsmall|small|normal”]Beställ boken här[/button]
Föreläsare och kompetenspartner med uppdrag mot idrotten.